mandag 13. desember 2010

13. desember

Stille, stille! Klokker klinger,
hør det fjerne toneveld.
Stille, stille! Hør det ringer.
Det må være julekveld.

Kjære menn i fengselskapper:
La meg være fri i kveld
fra synet av de blanke knapper,
lyden av de dumpe smell.

La meg være fri i kveld,
la kirkeklokker lede tanken hjem.
La dem lyde klart og rent
så fangens sinn blir stemt til julefred.


Strofene er fra sangen "Fangens jul" av tvillingduoen Garness, som jeg var så heldig å få se live i kveld. Sangen vanker herved blant favorittjulesangene mine(sammen med "mitt hjerte alltid vanker", så dette er stas må du tro!). Teksten ble skrevet på 30-tallet av en fortvilet fange på Akershus landsfengsel. Mer vet vi ikke om ham.
Magisk og trist.
Anbefaler å høre sangen!

Dagens oppfordring: finn frem din yndlings julesang! 


//


The text above was written a christmas in the 30's by a despaired prisoner in Akershus prison, and has now become a beautiful Christmas song by the talented duo Garness. It's officially among my top Christmas songs(along with some other scandinavian classics...)

Encouragement of the day: Find your favorite Christmas song and listen to it!


kjærleik, 
-I

2 kommentarer:

  1. Åh! Den sangen er nydelig! <3 Det ble favoritten min også etter Garness konsert i Flekkefjord! Litt morsomt igrunnen, for mine favorittjulesanger er nettopp fangens julekveld og mitt hjerte alltid vanker xD Julesanger gerellt er jo egentlig herlig da!

    SvarSlett
  2. Jaaa! Dn sangen e så fantastisk:) Sga prøva å laga ein nåenlunde fin versjon t julafta,tvitvi! Ingen slår jo garness uansett,mn e jo lov å prøva;) Glær mæ tæ å sæ dæ Inger!

    Henrikke

    SvarSlett