tirsdag 4. desember 2012

#4



"Jeg går ut og tusler litt, jeg".
Et flittig brukt utsagn i mitt hjem. Ofte når man føler for å være litt alene, ikke for å være alvorlig, men rett og slett for å henge litt med sine egne tanker. Eller kanskje ikke tenke så mye i det hele tatt.

Jula er tusletid. Her er oppskriften på en vellykket Ingertuslekveld:

1. Tuslemusikk. (Veldig viktig punkt)
Hos meg går der i "Jazz på svenska" av Jan Johansson - skapt for tusling, og har i tillegg en slags julefeel over seg. Musikk uten vokal kan ofte gjøre en enda roligere, siden man ikke synger med. Bugge Wesseltoft er også prima, men dessverre glimrer han med sitt fravær på Spotify.
2. Tilrettelegging
Innebærer alt av forberedelser for vellykket tusling. På en innekveld vil det si levende lys og gjerne dempet belysning ellers. Det vil også si en kopp eller fem av yndlingsteen din lett tilgjengelig, og kanskje en dæsh røkelse. Og Ullsokker såklart.

3. Aktivitet
Tusling er jo slett ikke forbeholdt verken inne eller ute. Menneskene på bildet, tatt fra et kirkevindu på Bislett i fjor, ser faktisk litt ut som de tusler sammen. Heller ikke feil.
Prima tusleaktiviteter i jula er: Å gå tur uten å tenke på ting du må få gjort. Bare la beina virke og sett pris på det som er rundt deg. Innendørs pleier jeg å tusle meget mye i forbindelse med julekortlaging og gaveinnpakkning. Eller strikking!

Oppfordrer alle til å ta seg tid til flere tuslekvelder iløpet av advent!

God 4.desember!  


1 kommentar: