lørdag 2. oktober 2010

Hagens grøde.

Apropos høsting fra naturen!

Jeg er for øyeblikket hjemme hos familien en liten tur, og brukte formiddagen i dag sammen med damene i bygdekvinnelaget. Anledningen var pynting til høsttakkefest, og det hele var usedvanlig koselig. Ikke nok med det. Inspirerende var det også.
Jeg er så heldig å ha vokst opp med en frukthage, men det har alltid forundret meg at de to stakkart pæretreene ikke har vært særlig populære verken i fruktskåla ellers på min mors kjøkken. Etter å ha tatt et bit ble det mer forståelig, dog.
Men nå er løsningen her. Jeg grabbet med meg noen pærer, fant frem litt vann og sukker...



...og vips! Så hadde vi litt herlig pæremos å kose oss med på skiva!


Oppskrift til mine kjære medhøstelskere/husmoremner:

1 kg pærer (eller epler for den saks skyld)
0,5 dl vann
150 gr sukker

Skrell frukten og kutt de opp i biter. La det hele småkoke til frukten er mør, mos så med det redskapet du finner mest anvendelig.
Putt på glass, og lag en fortryllende liten etikett.

Nyt gjerne på nybakt brød eller i en dessert. Passer også godt med blåmuggost og valnøtter.

Takk skaddu ha kjære bygdekvinnelag!

kjærleik,
-I

3 kommentarer:

  1. åååå!! inger, du er min husmor-helt av det kule slaget. dette gleder jeg meg til å gjøre selv i eget kjøkken, med forhåpentligvis en skikkelig nedgrodd eplehage med masse husker i!

    SvarSlett
  2. Åå,he du vært heima i Hovsherad?:) Eg må au prøva detta ei gong:) Love u!

    - HEnrikke

    SvarSlett